Business intelligence: tegenwoordig passen veel bedrijven het toe in hun bedrijfsvoering. Maar wat is business intelligence? En waarom is business intelligence waardevol voor iedere organisatie?

Wat is business intelligence?

In de huidige markt wordt business intelligence gedefinieerd als een proces om een organisatie slimmer te maken. Het slimmer maken wordt bereikt door middel van het verzamelen, omvormen, analyseren en presenteren van data. Deze verrijking van data, vaak uit verschillende bronnen, wordt gedaan met BI-software.

 

BI-software

Elk jaar brengt Gartner (een van ’s werelds belangrijkste bedrijven op gebied van technologie en advies) een rapport uit, waarin vermeld wordt welke business intelligence software het best beoordeeld worden. In 2016 was dit de top 3:

  • Qlik (QlikView en Qlik Sense)
  • Microsoft Power BI
  • Tableau

BI-software geeft inzicht in de bedrijfssituatie op basis van de data uit datasystemen. Met tools als QlikView, QlikSense, Tableau en Power BI wordt de data gevisualiseerd in dashboards.  De dashboards kunnen gemaakt worden voor werkgebieden als Finance, HRM, Risk, Sales, Logistiek, etc.

 

De waarde van business intelligence

Maar waarom is business intelligence zo waardevol? Naarmate een organisatie groeit in omvang en complexiteit, worden er vaak verschillende systemen gebruikt om data vast te leggen. Deze verschillende systemen zijn vaak niet gekoppeld en leveren losse rapporten op. Vooral voor het management is het lastig om uit al die verschillende systemen één duidelijk conclusie te trekken. Op zulke momenten helpt een business intelligence systeem bij het waarborgen van één waarheid. Dit helpt het management om te sturen op feiten, in plaats van op gevoel. Hiermee krijgt het management meer grip op de bedrijfsvoering.

BI is niet alleen voor het grootbedrijf nuttig, ook het MKB kan business intelligence waardevol inzetten. Met de juiste dashboards krijgt het bedrijf meer inzicht in prestaties, risico’s en trends. Dit is niet alleen gericht op interne processen en prestaties, maar ook op omzet en marges, prestaties van het salesteam en marktontwikkeling. Door gericht te sturen op belangrijke thema’s is het mogelijk een verhoging in de omzet en een verbetering van de concurrentiepositie te realiseren.

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem contact met ons op!